Sunday, July 8

Belitong Masak Lemak Cili Api

Hari Sabtu baru ni, aku kematian akal, x tahu nak masak apa.
Bila sampai dia Market saya berjalan-jalan kat area makanan basah Masih tak boleh berfikir.... Tiba-tiba saya nampak Siput Belitug... A'ha... lama aku tak masak siput ni. Sebab susah sangat nak dapat siput ni.


So.. nyummy2... ni adalah kegemaran family aku.. Esp.. kalau buat masak lemak... ish! sedap ni...


1/2 Kilo Siput belitung,
1/2 biji santan. Kalau nak beli siap perah, boleh beli dalam RM1.
1 camca kecil serbuk kunyit
4 biji cili padi (Ditumbuk halus)
2 biji ditumbuk hanya sikit saja. Kalau x nak pun x apa.
3 cawan air

Bahan menumis
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1/2 inchi halia
(Kesemua bahan ni di tumbuk)
Halba Campur
2 Tangkai daun kari
Sedikit minyak

Cara memasak
  1. Bersih dan potong bahagian hujung siput belitung.
  2. Panaskan periuk, masukkan santan. dan air.
  3. Masukkan kunyit dan kacau rata.
  4. Selepas berberapa minit, masukkan siput belitung yang dah siap dicuci.
  5. Kacau selalu sebab tak mahu nnt kuah mengelegak dan pati santan berkepala.
  6. Setelah kuah dah nampak cukup kepanasan, masukkan sedikit garam dan biarkan lagi 5 minit
  7. Tutupkan api.
  8.  Didalam kuali lain, panaskan minyak, tumiskan bahan yang telah ditumbuk tadi, daun kari dan sedikit halba campur. Tumis sekali, agak bau dah naik saya masukkan kedalam masak siput td & tutup.

Petua: Kalau nak hilangkan selut atau pasir2 dalam siput tu, sebelum di potong hujung ekor siput tu, rendam dulu siput tu selama setengah jam. Makesure tutup bekas tu ek. Nnt penuh siput panjat didapur tu. hehehe....

No comments:

Post a Comment